Matej Páleník

Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Zápisky - Rudná magistrála

6 dní trvajúce putovanie Rudnou magistrálou a len také moje zápisky ktoré som si písal počas cesty ...
Rudna magistrála 1.Deň- 9:00- Zlate Moravce ,začiatok cesty a čau Mami ... 12:00- Velký Inovec ,prvý vrchol a musíme sa najesť ... 14:20- Nová Baňa ,dobrá Kofola a pizza Fiorentína ... 16:50- Rudno n.h. ,sedím na lúke nad dedinou ... 19:00- Uhliská ,miestny kosia ihrisko ,je plne oviec . Nabrali sme vodu a ideme ďalej ... 19:45- Dorazili sme ku kaplnke kde sme sa rozhodli prenocovať . Ja som si postavil po prvý krát môj stan z TESCA za 15e , uvarili sme si čaj a šli sme spať ... 2.Deň- 5:15- Pobalený ,najedený a môžeme vyraziť ... 7:30- Evičkyno jazero ,kúpeme sa ,umývame ,najeme sa a pokračujeme ... 9:35- Banska Štiavnica-centrum ,vysedávame na námestí ,dali sme si kofolu v nejakej krčme , Kúpili sme mapy ktore budeme potrebovať ... 11:10- konečne sme odišli z mesta ... 11:15- Roztrhol sa sáčik ,rožky sa kotúľajú po ceste ... 12:00- Banský Studenec ,začalo poprchať dal som si šušťák na batoh ... 14:50- Babiná ,dali sme si čaj v krčme a začína my biť fajná zima keď sme postáli . V rozhlase hlásia že prišli predávať údeniny a zeleninu ,ocino šiel kúpiť niejake potraviny – kúpil aj super klobásu ... 16:15- Sedíme na lúke a pozeráme na Sásu ... 19:30- Zaježová – canping pre náturistov kde nás privýtali dvaja Holanďania s ktorými sme sa moc nedohovorili a navyše sa nám zdalo že by to bolo drahé . tak sme šli ďalej ... 19:50- Rimáň ,domáca žena nemala doma muža tak nám dala iba čaj no nocľah nám poradiť nevedela ,už začalo poriadne liať tak kráčame ďalej ... 20:50- Polomi ,konečne nejaká strecha . zmoknutý sme dorazili ku opustenej osadlosti z peknou terasou ,varíme si polievku ,sušíme si veci a okolo desiatej u konečne ideme spať ... 3.Deň- 6:00- Zobúdzam sa po studenej noci , rožok z džemom ,čaj ,pobaliť a znovu vyrazíme ... 7:40- Vyrážame ,teplejšie sa obliekam ... 8:45- Makytová- 922m 9:10- Sedím na lúke ,musel som sa vyzliecť , začína hriať slnko ... 10:55- Sliačska podpoľana ,usadili sme sa pri miestnom drevenom kríži a studni kde sme si začali variť cestoviny a polievku (obed) ,prišli nás skontrolovať miestny zvedavci- čierny baran z dvoma ovcami a potom sa išli ďalej prechádzať po dedine . Je tu príjemne , ležím na karimatke ,vyhrievam sa na slnku a nikam sa moc neponáhľam ... 12:00- Domáci v nemeckej uniforme odzvonil na peknej miestnej zvonici a my sme sa pobrali ďalej . To zazvonil asi preto že už odchádzame ... či ? 13:10- Zisťujem že mapa ktorú som si doma vytlačil je stará a nové značenie vedie trochu inou trasou ... 14:00- Prvý ľudia čo na nás z dvora kričia či sme nestretli medveďa vraj ho videli v miestach odkiaľ prichádzame . Sadáme si na lúku z krásnym výhľadom na Detvu a Poľanu ... 15:25- Detva ,Gazdovský dom- denné menu plus kofola a zháňame plynovú fľašu na varenie- nenašli sme ... 18:00- Neustále nás upozorňujú na výskyt medveďov ,začínam sa u aj trochu báť a vtom narazíme na plagát ,, UPOZORNENIE ! v okolí sa potuluje medveď ,, ale ideme ďalej , ukľudní nás až množstvo stanujúcich lezcov ,v okolí skál pod Poľanou ,ktorí nás upozorňujú že keď kráčame tak medveďa ani neuvidíme ... 20:35- Horský hotel Poľana ,našli sme tu zamknutý bufet ,podliezli sme dvere a tešíme sa z toho že aký pekný nocľah sme si našli . Chystáme sa variť vifonku a vtom zrazu prišiel domáci ,skrstil nás prečo sme sa neopýtali keď sme zháňali plyn v bufete hotela . Ale nakoniec bol celkom príjemný , odomkol nam dvere ,zapálil svetlo dokonca nám aj dovolil zakúriť v krbe ... 4.Deň- 7:10- Horský hotel Poľana ,poprali sme ,najedli sa poriadne ,zohriali sa a pokračujeme ďalej smer Poľana ... 8:00- Poľana ,vyzerá to tak že dnes bude pekné počasie . už zrána je teplo len trochu pofukuje vietor ... 9:55- Sedlo jaseňová ,rožky z paštékou a prezul som sa do tenisiek ... 11:30- Vepor ,moje šmatlavé nohy spôsobili ďalšie vyvrtnutie členku ,tento Vepor je riadne strmý , Pred vrcholom sme sa museli teperiť hore nepríjemne strmými skalami čo bolo s našími vakmi dosť náročné ale už sme tu a kráčame ďalej ... 12:25- Hrb ,krásny výhľad na chatu ... 12:50- chata pod Hrbom ,tu sme dnes stretli prvých ľudí ... 14:30- Tri vody ,už ma chytá únava ,svrbia ma nohy ,bolí ma krk od nosenia ťažkého batoha . Skratka už cítiť že som za posledne dni prešiel nejaké kilometre . Máme za sebou Nepríjemné klesanie po asfaltke ale konečne sme tu a varíme si obed ... 15:40- umyl som si nohy v neďalekom potoku , asi 20 min. som si pospal ale už musíme ísť ďalej ... 17:50- smer Zákľuky ,kráčame do kopca ,zamračilo sa a začalo hrmieť . Pridávame do kroku začne poprchať ocino vyberá pršiplášť a ja kráčam ďalej aby som hore na kopci postavil stan skôr ako úplne zmokneme . Keď tu zrazu sa predo mnou objaví senník schovali sme sa a spustil sa lejak ... 18:30- prestalo pršať pôjdeme ďalej ... 19:45- Zákľuky ,krásny trávnatý kopec z výhľadmi na všetky strany , tráva je mokrá po daždi , Sme celí premočený ale je tu krááásne ... 20:45- Obrubovanec ,kráčame sem nádhernými lúkami no začína nás naháňať búrka pridali sme do kroku ,prešli kus lesom na ďalšiu lúku a tu po pravej strane stará drevenička chýba jej veľké množstvo šindlov na streche ale bude sa v nej dať prespať . stihli sme sa schovať pokým prišla búrka ... a zaspávali sme za zvuku myší ktoré hrýzli do stien ... 5.Deň- 7:15- vyspatý ,pobalený ,ešte stále premočený ale našli sme na blízku vodu ktorú sme už večer vôbec nemali . veľmi sa my tu páči najradšej by som tu ešte nejaký čas zostal ale ideme ďalej ... 9:30- Kysuca,uhliarka ,pohostinný chatári nám dali horúci bylinkoví čaj z medom ... 10:30- Tri chotáre ,je chladno obliekam si ešte jednu vrstvu ,rozhodli sme sa že prejdeme až k Útulni pod Vartou a tam sa už konečne naobedujeme ... 12:15- Klenovský Vepor ,konečne sme dorazili na muránsku planinu kde som sa celú cestu tak tešil ... 12:50- útulňa pod Vartou ,našli sme tu aj nejeku fľašu z plynom takže nemusíme šetriť a môžeme sa poriadne najesť . odchádzali odtialto nejaký češi ktorým vraj zostalo veľa chleba tak nám ho núkajú , zobrali sme si iba polovicu aby sme zbytočne nepreťažovali naše už aj tak dosť ťažké vaky ... 14:55- Najedený ,dúfam aj trochu oddýchnutý pokračujem v ceste ... 17:00- začína byť problém zo značením trasy . Sú popadané stromy občas blúdime ... 19:50- Burda ,opäť sme blúdili kým sme sem dorazili . Chatárka na nás kričí kam ideme a keď sme jej Povedali že na Nižnú Kľakovú do útulne tak nám hneď vraví aby sme nešli červenou ale žltou značkou vraj je krajšia . Dali sme sa prehovoriť ... 21:15- Nižná Kľaková ,sú tu šiesti češi a jeden opitý pastier koní ktorí im pútavo rozpráva o jeho práci a živote z koňmi , všetci ho z obdivom počúvajú až kým nepríde jeho naštvaná žena od vedľa z maringotky zo slovami ,,a ty tu čo robíš ,, ... Vyzerá že sa nezmestím do útulne tak som si rozložil stan .Celú noc prší okolo pol druhej sa zobúdzam z tím že už mám úplne premočený stan , musím prebehnúť do útulne a spím na krivej kamennej podlahe ... 6.Deň- 9:15- Stále prší ,pobalíme sa dávame pršiplášte a vyrážame ... 9:35- kráčame lesom spolu zo stádom koní ktoré tu pastieri pasú zo zvoncami na krku ako je to bežné pri pasení oviec . je to krásny pohľad vidieť voľne behajúce kone po horách bez bez akýchkoľvek plotov a pod. stráži ich len jeden ešte stále opitý pastier ktorého sme už aj včera stretli ... 12:50- Muránska Huta ,už konečne prestalo pršať . Spravili sme si obed a pôjdeme ... 13:50- Vyrážame. Pýtame sa dvoch asi desať ročných chlapcov prečo vedú stádo koní po ceste , vravia že do stajne . Ale my sa pýtame prečo práve po ceste keď tam chodí toľko aut a ony nám nato odpovedajú ,,Cez dedinu nemôžeme lebo by sa vysrali na cestu a starosta by sa veľmo hneval ,, -smiech ... 17:05- Stolica ,tu sa končí Rudná magistrála . unavený som ,mám úplne premočené nohy je tu hmla a zima ale aj tak je to tu všetko krásne ... 18:00- znovu prší ... 19:30- kráčame po modrej značke ,je zlá orientácia lebo cesta vedie cez hrebeň zasiahnutý kalamitou a rozrýpaní po ťažbe dreva .Je hmla ,prší značky sú len občas a chodník neje zreteľne vychodený. Premočený som do nitky ... 20:50- Sedlo Besník ,konečne sme sem dorazili ale teraz si nie sme istý ktorým smerom sa máme vybrať ku Telgartu odkiaľ nám pôjde autobus domou . Zastavujeme auto a celkom milí pán nám ukáže smer a ponúka nám že nás zvezie , ale my len poďakujeme a vyberieme sa tam peši ... 21:20- Telgart ,cestu do miestnej krčmy nám ukázali dve mladé cigánky ktoré išli do miestneho automatu pre mlieko ... 1:15- sme sa tu už konečne prezliekli do relatívne suchých vecí ,vypili sme dokopy asi 4l. horúceho čaju A musíme odísť lebo zatvárajú ... 1:20- ešte sa chvíľu ohrievame varením cestovín a polievky ale už nám dochádza plyn ... 4:10- Po troch hodinách čakania a prechádzania sa po dedine v neskutočnej zime nám prišiel autobus A ideme domov ...